یکشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۴:۴۸
۰ نفر

بنا به آماری که از سوی سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور اعلام شده است طی ۵سالی که از بروز پدیده خشکیدگی(زوال) در رویشگاه‌های زاگرسی می‌گذرد بیش از یک‌میلیون و ۱۳۰هزار هکتار از این رویشگاه‌های جنگلی به خشکیدگی مبتلا شده و جنگل‌های استان ایلام بیش از سایر مناطق زاگرسی از این پدیده آسیب دیده است.

 آنطور که دکتررضا احمدی، مدیرکل منابع طبیعی استان ایلام و مجری طرح احیای رویشگاه‌های زاگرسی می‌گوید، 577هزار هکتار از641هزار هکتارجنگل‌های ایلام از خشکیدگی آسیب دیده‌اند. اما مدیرکل منابع طبیعی ایلام با همدلی و تلاش سایر کارکنان منابع طبیعی این استان توانسته است طی 2سال گذشته با کمترین تجهیزات و امکانات و با وجود کمبود‌های مالی 18هزار هکتار از رویشگاه‌های مبتلا به خشکیدگی این استان را احیا کند؛ عملکردی که می‌تواند به‌عنوان الگویی موفق در سایر مناطق مبتلا به خشکیدگی اجرا شود.

احمدی 26فروردین‌ماه امسال درجمع خبرنگاران اعزامی به ایلام، راه نجات رویشگاه‌های زاگرسی را تأمین اعتبار و عزم جدی برای مقابله با پدیده خشکیدگی اعلام کرد. در واقع عملکرد وی و همکارانش در ایلام نشان داد که اگر دولت و مجلس ردیف اعتباری برای احیای رویشگاه‌های زاگرسی درنظر بگیرند نجات این جنگل‌ها چندان دور از دسترس نخواهدبود. اکنون، عضو کمیسیون برنامه وبودجه وامور محاسبات مجلس شورای اسلامی می‌گوید که موضوع خشکیدگی گسترده جنگل‌های بلوط استان ایلام قرار است در سازمان‌ها و مجامع بین‌المللی طرح و پیگیری شود.

علی محمد احمدی درحاشیه سفر و دیدار وزیر جهادکشاورزی از طرح‌های آب و خاک و کشاورزی شهرستان دهلران به ایرنا گفته است که بنا به اعلام وزیر جهادکشاورزی، رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور مسئول مطرح کردن مشکل خشکیدگی جنگل‌های بلوط ایلام و رویشگاه زاگرس در نهادهای بین‌المللی ازجمله سازمان خواربار و کشاورزی جهانی (فائو) شده است.وی می‌گوید که دولت باید موضوع خشکیدگی را جدی بگیرد و برای مقابله با آن اعتبارهای لازم تخصیص دهد.

کد خبر 258283

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز